Vyhľadávať v tomto blogu

streda 20. apríla 2016

Jean-Paul Didierlaurent: Čitateľ z vlaku o 6:27


Ak by sa ma niekto opýtal, aké príbehy mám najradšej, odpoveď by znela nasledovne: najradšej mám príbehy, v ktorých vystupujú nedokonalé hlavné postavy. Skoro nič ma totiž neodrádza od čítania viac ako dokonalá hlavná postava (krásna, chudá, múdra, sexi, proste všetko v jednom) – tá pre mňa nie je ničím zaujímavá, nezíska si moje sympatie. Svojou nereálnou dokonalosťou mi lezie na nervy. Mám rada, ak je hlavná postava príbehu niečím zvláštna, má neobvyklé zlozvyky, netradičné myslenie či správanie, prípadne pracuje či žije v netradičnom prostredí. Taká postava ma zaujme a chcem vedieť, čo sa s ňou bude diať ďalej. Rovnako dôležité pre mňa je aj to, aby príbeh bol niečím zvláštny, jedinečný. Nezaujímajú ma ženské romány, kde hlavná hrdinka, zdeptaná mužmi, po dvesto prefňukaných stranách nakoniec nájde svoju životnú lásku. To sú príbehy ako „cez kopirák“. Na záver už len dodám, že ak sa v príbehu vyskytujú aspoň náznaky humoru a ak sa v ňom vyskytujú knihy (resp. knižná tematika), je takmer zaručené, že sa mi príbeh bude veľmi páčiť. Presne takou knihou je útly román Čitateľ z vlaku o 6:27.    

V recenzovanej knihe je príbeh charakterizovaný nasledovne:
„Čitateľ z vlaku 6:27 je o neviditeľných ľuďoch a priam hýri tragickými aj romantickými, humornými aj tvrdými kritickými tónmi, ale najmä ľudskosťou. Bezvýznamní románoví hrdinovia v sebe nosia príznaky našej doby, svojou existenciou však dokazujú, že ľudskosť je možná aj v podmienkach manipulácie a tvrdého konzumu.“   




















Autorom tohto románu je francúzsky spisovateľ Jean-Paul Didierlaurent (1962). Didierlaurent síce bol literárne aktívny aj v minulosti (písal krátke prózy), no až jeho prvý román s názvom Čitateľ z vlaku o 6:27 vyvolal čitateľský ošiaľ a to nielen vo Francúzsku.

prevzaté: Wikipedia.org




















Oficiálnu anotáciubibliografické údaje knihy nájdete v článku s názvom D v sekcii Moja knižnica.

Môj opis deja a dojmy

V románe sa postupne zoznamujeme s niekoľkými na prvý pohľad bezvýznamnými, no v skutočnosti veľmi zaujímavými postavami. Hlavnou z nich je Ardlo Buret. Ardlo patrí k nešťastníkom, ktorých smola sprevádza už od narodenia. Rodičia mu totiž z neznámeho dôvodu dali meno, z ktorého sa prešmyčkou stane nadávka – Bulo Retard. Ardlo sa v rámci snahy ubrániť sa šikane, výsmechu a ponižovaniu naučil byť bezvýrazný. Žije v byte iba so svojou rybičkou (s ktorou sa zvykne rozprávať), má pár čudáckych priateľov a vykonáva prácu, ktorú nenávidí. Pracuje totiž ako operátor supermoderného stroja na šrotovanie kníh. V knihe je veľmi pútavo opísaný Ardlov vzťah ku ničiacemu stroju a spôsob jeho fungovania. Ardlo sa však s ničením kníh vysporiadava po svojom. Nenápadne odnáša z práce osamotené listy kníh, ktoré unikli pred zničením a na druhý deň ich vo vlaku cestou do práce nahlas číta. Jeho čítanie vzbudzuje v ostatných cestujúcich záujem, no on to nerobí pre nich. Jeho cieľom je z čítaných stránok vyslobodiť slová.

Ardlo je síce samotár, napriek tomu má dvoch priateľov, ktorí nie sú o nič menší čudáci, ako on. Obaja sa s ním zoznámili v práci. Jedným z nich je vrátnik, 59-ročný Yvon Grimbert, ktorého zvláštnosťou je jeho obrovská láska k divadelnej klasike a k dvanásťstopovému veršu – alexandrínu.

Druhý priateľ Giuseppe už vo fabrike nepracuje. Stal sa totiž obeťou nešťastnej nehody, pri ktorej mu stroj na ničenie kníh (prezývaný Vec) zomlel nohy cca do polovice stehien. Ardlo však priateľa neopustil. Naďalej sa s ním stretáva a pomáha mu splniť jeho už jediný životný cieľ. Získať všetky výtlačky kníh, ktoré boli vyrobené z papierovej masy v deň, keď ho Vec pripravila o nohy. Giuseppe totiž nadobudol presvedčenie, že keď sa mu podarí získať všetkých 1299 výtlačkov, získa tak naspäť svoje nohy. Myšlienka možno dojemná, no absurdná a mierne nechutná síce Ardla šokovala, napriek tomu Giuseppemu pomáha v hľadaní výtlačkov, pretože vidí, že mu to dáva chuť žiť.

V príbehu sa vyskytuje aj netradičná ženská postava – je ňou Julie, mladá žena, pracujúca ako toaletárka. Juliinou úchylkou je, že raz ročne ráta v rámci svojho  pracoviska kachličky na stenách. Každý rok jej vyjde rovnaké číslo, napriek tomu túto činnosť vykonáva naďalej. Čas v práci si kráti písaním úvah a výstižných pozorovaní ľudí naokolo. Z nich sa dozvedáme, že Julie je veľmi bystré, inteligentné dievča, ktoré si túži nájsť svojho princa. Jej písomné úvahy uložené na USB kľúči jedného dňa nájde Ardlo a rozhodne sa Juliu vypátrať. Pomáha mu v tom aj Giuseppe. Ako to dopadne, vám neprezradím.

Okrem uvedených postáv sa v príbehu vyskytujú aj iné postavy, s ktorými prichádza Ardlo do kontaktu – veľmi vtipné sú napríklad Ardlove obdivovateľky, dve staré obyvateľky domova dôchodcov, ktoré ho presvedčia, aby im chodil čítať do domova – bolo veľmi zábavné sledovať, ako jeho hlasné čítanie obyvatelia domova hodnotia a prežívajú.

Ak by ste si chceli prečítať o tejto knihe alebo o jej autorovi viac článkov, veľmi zaujímavý rozhovor so spisovateľom nájdete tu, recenzie napríklad tutu a názory „bežných“ čitateľov nájdete tu.

Zaujímavé citáty:

„Pre cestujúcich vo vozni bol čítačom, zvláštnou bytosťou, čo každý deň v týždni zvučným hlasom zreteľne a nahlas prečítala niekoľko stránok vybratých z aktovky. Boli to útržky z kníh, ktoré nemali navzájom nič spoločné. Kuchynský recept sa mohol pokojne ocitnúť vedľa štyridsiatej ôsmej strany posledného goncourtovca, kapitola z policajného románu vedľa stránok z historického diela. Ardla neveľmi zaujímalo, o čom sa v tých knihách písalo. V jeho očiach bol najdôležitejší akt čítania. Všetky texty prednášal rovnako presvedčivo. A zakaždým zaúčinkovala mágia: slová opúšťajúce jeho pery odnášali so sebou kus zhnusenia, ktoré ho až zadúšalo, ako sa približoval k továrenskej prevádzke, čo bola jeho pracoviskom.“

„I tie najvznešenejšie knižné chrbty, i tie najpevnejšie väzby Vec rozžviakala za niekoľko sekúnd. Knižné diela mizli v jej žalúdku po tisíckach.“
...
„Po knihách, ktoré ešte pred chvíľou ležali na dlážke hangára, nezostalo ani stopy. Zostala iba sivá gebuzina, ktorú Vec vyhadzovala za seba zadnou časťou v podobe dymiacich lajen, padajúcich s hrozným odporným čľapotom do kadí. Táto nechutná papierová kaša raz poslúži na výrobu ďalších kníh, ktorých osud sa opäť naplní tu, v čeľustiach Zerstora 500. Vec bola absurdita, ktorá s pažravosťou zavrhnutia hodnou požierala vlastné hovná.“

„Keď súprava RER zastala na stanici a ľudia vychádzali z vozňa, i nezainteresovaný pozorovateľ mohol bez námahy zbadať rozdiel medzi cestujúcimi, ktorí počúvali Ardla, a tými ostatnými. Tváre Ardlových poslucháčov nemali ľahostajnú masku ako tváre cestujúcich, čo neboli jeho poslucháčmi. Vyzerali aspoň o voľačo spokojnejšie, ako dojčatá zasýtené výživným pokrmom.“

Príbeh je v podstate jednoduchý. Možno práve to by mohlo byť negatívom z pohľadu niektorých čitateľov. Mne sa však tento román, rozprávajúci príbeh o nenápadných, zvláštnych ľuďoch, knihách (a ich ničení) a čítaní veľmi páčil. Bol originálny, vtipný, dojímavý a pôvabný. Kniha má necelých dvesto strán a člení sa na krátke kapitoly, preto sa čitateľ ani nenazdá a príbeh je prečítaný. Verím, že ak si ho prečítate, nebudete sklamaní.   

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára