Vyhľadávať v tomto blogu

pondelok 8. mája 2017

O osamelom mackovi (recenzia)


V staršom článku som vás informovala o nadviazaní spolupráce s vydavateľstvom Verbarium a bližšie som vás s ním zoznámila. Dnešný článok bude prvým (dúfam) z mnohých, ktorý sa venuje konkrétnemu knižnému titulu z produkcie tohto vydavateľstva. 

Z prvej knižnej nádielky od Verbarium som ako prvú na recenziu vybrala knihu s názvom O osamelom mackovi. Tento príbeh napísala singapurská autorka Emily Lim. Síce som už pár mesiacov na materskej dovolenke, napriek tomu som sa po zistení národnosti autorky zamyslela, ako by som danú knihu katalogizovala v práci. Singapurskí autori totiž nie sú v rámci slovenského knižného trhu častým javom a preto som v práci ich knihy spracovávala zriedkavo. Ak sa chcete dozvedieť o tejto autorke viac, Verbarium vám to umožní tu.  

Recenzovaná kniha


Prvé dojmy a zistenia 

Obálka je jednoduchá, farebná a neobsahuje zbytočné informácie (napríklad opis deja...). Za veľké plus považujem informáciu o vekovej kategórii detského čitateľa, pre ktorú je kniha určená. Verbarium toto označenie uvádza pri všetkých svojich tituloch. Ostatné vydavateľstvá by sa od neho mohli inšpirovať a túto dôležitú a praktickú informáciu začať tiež na knihách uvádzať. Kniha má rozsah strán primeraný spomínanej vekovej kategórii a rovnako primeraná je aj miera textu a náročnosť príbehu. Vizuálnu zložku považujem pri detských knihách za mimoriadne dôležitú. V prípade, že sa mi nepáčia ilustrácie, strácam o knihu záujem. Už veľakrát som mala v rukách knihy, ktoré obsahovali vyslovene škaredé ilustrácie. Kniha O osamelom mackovi do tejto kategórie nepatrí, práve naopak. Obsahuje jednoduché, ale zároveň pútavé ilustrácie, ktoré výstižne znázorňujú jednotlivé pasáže príbehu.




Stručný opis deja

Emily Lim napísala dojímavý a poučný príbeh o osamelom mackovi Packovi, ktorý túži po láske a kamarátovi. Kvôli nedokonalému vzhľadu o neho nie je v hračkárstve záujem, až kým ho vďaka šťastnej náhode nenájde chlapček. Ten sa ho ujme a zažívajú spolu veľa dobrodružstiev. Ďalšou postavou, ktorá sa v príbehu vyskytuje, je dokonalo vyzerajúci macko s menom Princ. Ten nájde domov skôr, ako osamelý macko Packo, ale situácia sa vyvinie inak, ako dúfal. Viac neprezradím. Ak chcete vedieť koniec, prečítajte si knihu. 

Hlavná postava

Hlavnou postavou je macko, ktorého hračky v hračkárstve nazvali Packo. Packo nie je dokonalá hračka. Je zle zošitý, každé očko má iné a nemá ústa, preto nerozpráva. Cítil sa osamelo a túžil mať kamaráta.

 
Vedľajšie postavy

Princ - namyslený a povrchný medvedík, ktorý na rozdiel od Packa vyzerá dokonale a na hlavičke má malú korunku. Meno Princ dokonale odráža jeho vzhľad a povahu.

Chlapček - skromný, dobrý chlapec s veľkou fantáziou, ktorý túžil po hračke a vďaka šťastnej náhode objavil Packa.  

Dievčatko - opak chlapca. Dievčatko pochádza z bohatej rodiny. Môže mať hocijakú hračku a preto si ich neváži. 

Zaujalo ma, že chlapček ani dievčatko nemajú meno. V prípade chlapčeka ma to prekvapilo, myslím, že by si zaslúžil mať meno.  

Kniha ma zaujala, lebo: 

  • rozpráva dojímavý príbeh, ktorý je náročnosťou textu prispôsobený pre vekovú kategóriu 3+,
  • obsahuje vkusné a pútavé ilustrácie, ktoré detského čitateľa určite zaujmú,
  • v príbehu vystupuje iba pár postáv, takže dieťa pri počúvaní príbehu nestratí prehľad v deji,
  • dieťaťu je pútavým spôsobom ukázaný význam priateľstva a súcitu s menej šťastnými a snahy im pomôcť.

Zhrnutie: 

Singapurská autorka Emily Lim vytvorila pre malých detských čitateľov dojímavý a poučný príbeh o láske a priateľstve, o potrebe mať súcit s druhými a o pomoci v núdzi. Vďaka nenáročnému textu a pútavým ilustráciám príbeh detského čitateľa zaujme. Mne sa táto kniha veľmi páčila a myslím, že o pár rokov zaujme i môjho syna Danielka. 

Bibliografické údaje knihy a oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu


2 komentáre:

  1. čudné, že tie deti nemajú meno, skúsim knihu požičať z knižnice, ale už vidím svoju dcérku, ako sa tiež diví, že nemajú mená, Eva

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. som rada, že sa to aj niekomu inému zdá byť čudné. bála som sa, že budem sama. :) ...ak by sa v budúcnosti čudoval môj syn, tak mu navrhnem, aby im vymyslel mená on. uvidím, či bude mať táto taktika úspech.

      Odstrániť