utorok 27. júna 2017

Baby's very first touchy-feely book (recenzia)

Nedávno som vám predstavila unikátny e-shop Babyknihy.sk prostredníctvom zoznamovacieho článku a pútavého rozhovoru s jeho majiteľkou, ktorá poukázala na viaceré špeficiká tohto e-shopu. Všetko dôležité už bolo napísané, nastal čas začať sa venovať ponuke Babyknihy.sk. V nasledujúcich článkoch sa budem zaoberať najmä jeho knižnou ponukou. Prvý článok je venovaný leporelu s názvom Baby's very first touchy-feely book.

Toto leporelo vydalo slávne anglické vydavateľstvo Usborne Publishing, ktoré už vydalo množstvo krásnych, pútavých a u detí populárnych kníh. Ilustrovala ho Stella Baggott.

Leporelo je podľa Babyknihy.sk určené pre 3-6 mesačné bábätká (celú ponuku kníh pre túto vekovú kategóriu nájdete tu). Zaujme chlapcov i dievčatá.

Formát & materiál leporela

malý formát a preto je úplne ideálne pre malé detské ručičky. Je vyrobené z kartónu, takže ho bábätko nemôže poškodiť (napríklad odtrhnutím či natrhnutím strán) a keďže strany sú pomerne hrubé, môže bábätko už skúšať otáčať strany. Hrubé strany a zaoblené rohy zabezpečia, že sa pri manipulácii s knihou nezraní.

Textová zložka leporela

Obsahuje málo textu, ale to je vzhľadom na vekové určenie úplne logické a správne. Text je vo forme slovných spojení v angličtine, konkrétne sa vždy jedná o spojenie prídavného a podstatného mena, napríklad huňatý tučniak, mäkké topánky, nadýchaný oblak, ružový motýľ atď. Slovné spojenia predstavujú označenie ilustrácií, ktoré tvoria dominantnú zložku leporela.

Vizuálna zložka leporela

Kľúčovú úlohu v prípade kníh pre najmenších čitateľov zohrávajú ilustrácie. Dieťa aj prostredníctvom nich spoznáva svet. Preto by mali byť čo najvýstižnejšie, či už z hľadiska reálneho zobrazenia znázornených objektov alebo z hľadiska farebnosti. Farby sú dôležitejšie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ružový slon síce môže byť roztomilý, ale dieťa potrebuje vidieť reálne nakresleného slona, pretože ešte nevie rozlišovať, čo je vymyslené a čo skutočné. Recenzované leporelo obsahuje veľmi jednoduché ilustrácie, ktoré sú detailnosťou prevedenia primerané pre 3 až 6 mesačné bábätká a objekty znázorňujú reálne. Neobsahuje veľa farieb a obrázky sú v kontraste s pozadím. Uvedené skutočnosti sú pozitíva, pretože leporelá pre najmenších čitateľov by nemali hýriť farbami a obrázky by mali kontrastovať s pozadím. Tiež sa odporúča, aby na každej strane bol iba jeden obrázok, lebo dieťa v tomto veku sa ešte nevie sústrediť na dva a viac objektov naraz. Aj toto kritérium leporelo spĺňa.

V ilustráciách sa nachádzajú tzv. touch and feel plochy - sú to dotykové plochy vyrobené z rôznych materiálov, napríklad z gumy, papiera, látky, umelej srsti, ktoré dotvárajú dané ilustrácie. Dieťa sa ich dotýka a cíti rôzne druhy povrchu - jemný, mäkký, hrboľatý, hebký, hladký atď.

Prínos leporela

Umožňuje vnímanie elementárnej slovnej zásoby prostredníctvom opakovania použitých slovných spojení opisujúcich obrázky. Prostredníctvom dotýkania sa rôznych dotykových plôch a otáčania strán sa rozvíja jemná motorika.

Čo môžeme s leporelom robiť?

Odporúčam v tejto vývojovej etape robiť dieťaťu pri "čítaní" knihy spoločnosť a tiež sa aktívne zapájať. Rodič môže s dieťaťom v leporele listovať, ukazovať mu obrázky, rozprávať mu, čo je na nich znázornené, prípadne ak už vie dieťa rozprávať, môže sa ho rodič pýtať, čo na obrázkoch vidí alebo čo cíti pri dotyku touch and feel plôch.

Ako vníma leporelo Danielko?

Danielkomal vo svojej knižnici niekoľko leporel. Až na pár výnimiek sú to klasické leporelá, rôzneho formátu, niektoré sú rozložiteľné, ostatné nie. Zvykla som ich umiestňovať v jeho blízkosti. Reakcie boli rôzne. V lepšom prípade chvíľu hľadel na obrázky, v horšom prípade sa snažil narvať si leporelo do pusy alebo si ho obúchal o hlavičku. Bola som preto zvedavá, či na toto leporelo zareaguje inak. Dúfala som, že áno, ale nečakala som žiadne zázraky. Výsledok? Bola som príjemne prekvapená. Danielko venoval leporelu pozornosť niekoľko minút. Dotýkal sa ho, dokonca sa mu párkrát podarilo otočiť stranu. Viackrát sa mu ho podarilo zavrieť. Dotýkal sa jednotlivých strán, ale dotykovým plochám zatiaľ venoval málo pozornosti. Prezeral si obrázky a občas niečo zažvatlal.

Zoznamovanie sa Danielka s leporelom som fotografovala a niektoré fotografie vám ukážem.

S výsledkom som veľmi spokojná, na prvý raz to bol z môjho pohľadu úspech. Najmä, ak to porovnám s interakciou s ostatnými leporelami. Budem Danielkovi dávať toto leporelo aj naďalej. Nechám ho, nech si ho prezerá sám, ale občas sa zapojím a budem mu ukazovať obrázky a rozprávať mu o nich.

Knižnica najmenšieho čitateľa

Leporelá v knižniciach najmenších čitateľov by mali byť umiestnené tak, aby na ne dieťa videlo a mohlo sa k ním dostať a vybrať si z nich. Danielko sa ešte nepohybuje, ale čoskoro sa to už môže zmeniť. Preto budem umiestňovať leporelá od Babyknihy.sk na najnižší regál Danielkovej knižnice. Budú postavené tak, aby videl na obálky a neskôr si mohol sám vybrať, ktoré leporelo si chce pozrieť. Vzhľadom na obmedzený priestor budú na tejto polici vždy iba leporelá primerané veku. Ak by mal prístup ku všetkým knihám, ktorých má aktuálne už vyše 50 (a stále pribúdajú ďalšie), mohlo by ho to rozptyľovať pri výbere a okrem toho väčšina kníh, ktorá je v jeho knižnici, ešte pár rokov nebude aktuálna.

Recenzované leporelo sa mi páči a verím, že si ho Danielko postupne obľúbi, bude ho skúmať a hrať sa s ním.

Ak vás leporelo Baby's very first touchy-feely book zaujalo, nájdete ho v ponuke Babyknihy.sk, konkrétne tu.

Aj toto leporelo je vo forme skráteného článku uvádzané v tematickej kategórii Moja knižnica v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu