Vyhľadávať v tomto blogu

sobota 24. júna 2017

Kubko ide do škôlky (recenzia)

Určite veľa z vás, drahých čitateliek, pozná populárnu knižnú edíciu Kamarátka Terka, ktorú vydáva Verbarium. Terka je už taká knižná celebrita. Deti ju milujú a ich rodičia už dlho dopredu netrpezlivo sondujú, kedy vyjdú ďalšie diely. Mňa samozrejme Terka tiež zaujala, ale aj tak som mala v hlave neodbytnú myšlienku, že Danielko by asi viac ocenil (jasné, že najskôr o dva roky), keby bol hlavnou postavou chlapec. S chlapčenskou hlavnou postavou by sa mohol ľahšie stotožniť. Dlho som nad tým dumať nemusela, pretože Verbarium začalo vydávať novú knižnú edíciu s názvom Kamarát Kubko. V tomto článku vám predstavím prvú knihu tejto edície s názvom Kubko ide do škôlky.

Knihu napísal nemecký spisovateľ Christian Tielmann a ilustrovala ju Sabine Kraushaar

Recenzovaná kniha


Prvé dojmy a zistenia

Kniha je určená pre deti od troch rokov

Knihy o Kubkovi (i tie o Terke) som registrovala iba na internete. Predstavovala som si ich ako klasické detské knihy s rozsahom okolo päťdesiat (a viac) strán. Bola som preto prekvapená, keď som knihu mala prvýkrát v rukách. Má iba pár strán. Spočiatku som to považovala za negatívum, ale po prečítaní knihy som zmenila názor. Rozsah strán zodpovedá príbehu, ktorý je veľmi jednoduchý - sústredí sa na Kubkov nástup do škôlky a priebeh prvého dňa v škôlke. Keďže je táto kniha určená pre deti od troch rokov, príbeh je šitý na mieru deťom nastupujúcim do škôlky, ale môže zaujať aj škôlkarov. Deti, ktoré sa do škôlky ešte len pôjdu, sa (aspoň orientačne) dozvedia, ako to v škôlke vyzerá a škôlkari zase ocenia príbeh zo známeho prostredia.


Dominantnú úlohu hrajú v príbehu ilustrácie, text sa vyskytuje v menšej miere. Ilustrácie výborne znázorňujú príbeh, hrajú mnohými farbami, ale nie sú gýčové. Zaujalo ma, že takmer všetky postavy sa stále usmievajú, dokonca aj plyšové hračky a postavičky na detských kresbách.

Páči sa mi, že napriek priamočiarosti a jednoduchosti príbehu v ňom nájdeme aj konfliktnú situáciu medzi deťmi (konflikt na dvore), ktorá sa môže vyskytnúť aj medzi čitateľmi tejto knihy.


Stručný obsah deja

Na začiatku príbehu sa zoznamujeme s Kubkom a jeho rodinou. Po krátkom zoznámení už sledujeme Kubkov nástup do škôlky. Kubko sa zoznamuje so svojou pani učiteľkou, ostatnými deťmi a s novým prostredím a pravidlami, ktoré tam platia. V škôlke sa venuje rôznym zaujímavých aktivitám a hrám. Na dvore zažije konfliktnú situáciu, ktorá sa však rýchlo vyrieši. Kubko sa ani nenazdá a je čas ísť domov. Tak veľmi sa mu tam páčilo, že sa mu ani nechcelo ísť domov.


Hlavná postava

Hlavnou postavou ryšavý chlapec Kubko, ktorý začal chodiť do škôlky. Veľa sa zatiaľ o Kubkovi napísať nedá, pretože v príbehu opísaný nie je a keďže je táto kniha prvou z edície, nedá sa čerpať ani zo starších dielov. Myslím, že lepšiu predstavu o tom, aký Kubko vlastne je nadobudnem postupne, pri čítaní ďalších dielov.

Vedľajšie postavy

V príbehu sa vyskytuje viacero vedľajších postáv, napríklad členovia Kubkovej rodiny (mama, otec, brat Daniel), kamarátka Paulínka, pani učiteľka Gabika a deti v škôlke.


Potešilo ma, že Kubkov starší brat sa volá Daniel. Domnievam sa, že sa môjmu synovi Danielkovi bude páčiť, že v knihe vystupuje postava s rovnakým menom, aké má on.

Dôležitou postavou je Paulínka, Kubkova kamarátka a spolužiačka v škôlke. Nastúpili do škôlky v rovnaký deň a dokonca sa v rovnaký deň aj narodili.

Kubko a Paulínka

Kniha ma zaujala, lebo:

  • príbeh je veľmi jednoduchý, ale keďže opisuje každodenný život malého škôlkara, má potenciál deti zaujať,
  • príbeh deti zoznamuje so škôlkarským prostredím a jeho fungovaním - nevýhodou je, že originálna verzia príbehu vyšla v nemčine, takže sa nemusí úplne zhodovať s realitou v slovenských škôlkach (ale toto neviem posúdiť, je to iba domnienka),
  • pestrofarebné, optimistické ilustrácie výstižne dotvárajú príbeh.

Zhrnutie

Prvý príbeh o Kubkovi má šancu zaujať detských čitateľov rovnako ako príbehy o Terke. Dôvody sú nasledovné: 1) s Kubkom sa môžu deti stotožniť, pretože zažíva veľmi podobné situácie ako cieľová skupina čitateľov (3+), 2) príbeh sa odohráva v prostredí, ktoré deti poznajú alebo ho spoznajú v budúcnosti.

Veľmi sa mi páčia ilustrácie, ktoré pozdvihujú nenáročný príbeh s jednoduchými postavami na vyššiu úroveň a zvyšujú tak šancu na úspech u detí. V prípade ilustrácií ma zaujali dve drobnosti: všetky postavy (až na jednu výnimku pri spore na dvore) sa stále usmievajú a prítomnosť plyšového zajka (Kubkov "mojkáčik") na takmer každej ilustrácii. Považujem to za milý detail.

Som zvedavá, aký úspech budú mať príbehy o Kubkovi u detských čitateľov v porovnaní s príbehmi o Terke. Myslím, že najmä u chlapcov by mohol mať veľký úspech. Budem sledovať reakcie čitateľov a neskôr zistím, či môj odhad bol správny.

Bibliografické údaje knihy a oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára