piatok 14. júla 2017

Terka sa nerozpráva s cudzími ľuďmi (recenzia)

Nedávno som vám predstavila Terku a knižnú novinku vydavateľstva Verbarium s názvom Terka ide do školy. Aj tento článok je venovaný Terke. Recenzovaná kniha sa volá Terka sa nerozpráva s cudzími ľuďmi. Jedná sa o knižnú novinku, preto som rada, že vám ju môžem predstaviť.

Knihu napísala nemecká spisovateľka Liane Schneider a ilustrácie nakreslila Eva Wenzel-Bürger.

Recenzovaná kniha

Prvé dojmy a zistenia

Kniha je určená pre deti od troch rokov.

Vo viacerých smeroch sa zhoduje s knihou Terka ide do školy - má malý formát a počet strán, je určená pre rovnakú vekovú kategóriu čitateľov, štýl ilustrácií je tiež rovnaký a príbeh je jednoduchý, ale poučný.

Téma knihy je zjavná už z jej názvu - Terka sa nerozpráva s cudzími ľuďmi. Veľmi oceňujem výber tejto témy. Deti by sa s cudzími ľuďmi bez prítomnosti rodičov rozprávať nemali, je to v záujme ich bezpečnosti. Vysvetliť im to samozrejme majú najmä rodičia, ale deti nie vždy považujú za dôležité to, čo im rodič povie. Ak im to isté v príbehu vysvetlí ich obľúbená literárna postava, je väčšia šanca, že pochopia dôležitosť tejto témy.

Stručný obsah deja

Terka je už navyknutá chodievať zo školy sama, bez doprovodu rodičov. Trasu dobre pozná. Jedného dňa však natrafí na problém - ulica, po ktorej je naučená chodiť, je zablokovaná zátarasami. Terka sa cíti bezradne. Zrazu sa jej priateľsky prihovorí cudzí muž. Hovorí jej, že tadiaľ nemôže ísť a vyzvedá, kde Terka býva. Terka váha, či odpovedať alebo nie. Cudzí muž sa však nevzdáva. Pýta sa jej, ako sa volá a navrhuje, že jej ukáže inú cestu domov. Vidí, že Terka je ostražitá, tak začína byť nástojčivý...

Kniha sa mi páči, lebo:

• venuje sa veľmi dôležitej a stále aktuálnej téme - komunikácia detí s cudzími ľuďmi,
  • veľmi dobre opisuje rozhovor Terky s cudzím mužom,
  • prostredníctvom Terky sa detský čitateľ dozvie, ako treba v podobnej situácii zareagovať.

Zhrnutie

Príbeh je síce stručný a krátky, ale veľmi užitočný. Tento príbeh nie je taký pozitívny a bezstarostný, ako väčšina príbehov o Terke. Tentoraz sa Terka ocitne v potenciálne nebezpečnej situácii. Rozhovor medzi ňou a cudzím mužom je výborne napísaný. Je zároveň aj napínavý, čiže deti zaujme. Túto knihu by som odporučila pre všetky deti, aby im Terka vysvetlila, ako sa majú zachovať, ak ich na ulici osloví cudzí človek.

Bibliografické údaje knihy a oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.