Veľmi rada sledujem dianie v knižnom svete. Zaujímajú ma pripravované knižné novinky, podujatia, aktivity knižníc, ale aj knižné tipy milovníkov kníh. Veľakrát som vďaka iným milovníkom kníh natrafila na výborné knižné tituly, ktoré som si skôr či neskôr objednala a tak to bolo aj v prípade kníh, ktoré vám predstavím v tomto článku.
1) Spisovateľka Elena Ferrante je medzi slovenskými i českými čitateľmi veľmi obľúbená. V slovenčine vyšli tri jej knihy: Geniálna priateľka, Príbeh nového priezviska a Tí, čo odchádzajú - tí, čo zostávajú - tieto knihy tvoria spolu ešte s nevydanou knihou Príbeh stratenej dcéry 4-dielnu Neapolskú ságu. O popularite tejto autorky na našom knižnom trhu svedčí aj fakt, že vydavateľstvo Inaque (vydalo zmieňované tri tituly) plánuje vydanie aj jej ďalších kníh: Príbeh stratenej dcéry (4. diel Neapolskej ságy - podľa Martinus.sk je predbežný dátum vydania 21. 8. 2017), Temná dcéra (podľa Martinus.sk je predbežný dátum vydania 20. 9. 2018), Dni opustenia (podľa Martinus.sk je predbežný dátum vydania 20. 5. 2019). Zaujal ma veľký záujem o knihy tejto autorky a preto som sa rozhodla zistiť, či je jej tvorba naozaj taká dobrá. Objednala som si český preklad prvého dielu Neapolskej ságy - Geniální přítelkyně.
Autor: Elena Ferrante
Názov: Geniální přítelkyně
Vydavateľ: Prostor
Rok vydania: 2016
Oficiálna anotácia: Román Geniální přítelkyně je prvním dílem stejnojmenné
tetralogie, která už uchvátila čtenáře bezmála na celém světě a vzbudila
zaslouženou pozornost literární kritiky (poslední díl byl mj. nominován
na italskou cenu Strega a dostal se mezi šestici kandidátů na The Man
Booker International Prize).
Neapolská periferní čtvrť Luzzatti (v textu však její název nikdy
nezazní), padesátá léta minulého století. Právě tam a tehdy začíná příběh jednoho ženského přátelství.
Jeho vypravěčkou je Elena, která už jako stará žena vzpomíná na svůj
život, který byl, kam její paměť sahá, vždycky ovlivňován silnou
osobností geniální Lily. Sama je přitom klíčovou postavou zas pro Lilin
osud, v jejích očích je tou geniální kamarádkou naopak ona. Úhelným
kamenem jejich komplikovaného vztahu je snaha obstát v mužském světě,
jehož konvenční hranice jsou pro ně stejně tak svazující jako hranice
jejich čtvrti plné pokrytectví a násilí.
Čtenář se v románu seznamuje nejen se dvěma protagonistkami, ale i s
celým mikrokosmem neapolské čtvrti propojené hustým předivem konvencí a
vášní, jehož kořeny sahají až do doby fašismu, do let druhé světové
války, do světa „před Elenou a Lilou“. Vypravěčka nás sice na vzorku
jedné čtvrti provede vývojem italské společnosti od poválečné chudoby až
k ekonomickému zázraku šedesátých let, zasvětí nás do ideologických i
přízemních sporů mezi komunisty a camorristy, ale ústředním tématem
románu i celé série zůstává přátelství vzájemně odlišných hrdinek,
vylíčené s až nemilosrdnou otevřeností jako systém „spojených nádob“,
jako bolestné zrcadlení, jako celoživotní soupeření, jako pevné pouto,
které často škrtí.
2) Už som na blogu spomínala, že knihy poviedok často nečítam/nekupujem. Niekedy mi však zvedavosť nedá a urobím výnimku. Tak to bolo aj v prípade antológie, ktorú tvoria príbehy fínskych spisovateľov: Pasi Ilmari Jääskeläinen (napísal napríklad knihu Literární spolek Laury Sněžné - veľmi pekný, tajomný a pútavý príbeh), Leena Krohn, Anne Leinonen, Tiina Raevaara, Johanna Sinisalo, Jyrki Vainonen a Maarit Verronen. Zaujala ma anotácia tejto antológie, pútavá knižná obálka a tiež veľký čitateľský ohlas. Názory čitateľov na túto knihu si môžete prečítať tu & tu, recenzie nájdete napríklad tu & tu & tu.
Autori: Pasi Ilmari Jääskeläinen ... [et al.]
Názov: Lesní lišky a další znepokojivé příběhy: antologie finských fantastických povídek
Vydavateľ: Pistorius & Olšanská
Rok vydania: 2016
Oficiálna anotácia: Lesní lišky a další znepokojivé příběhy jsou malou antologií finské
fantastické literatury, která zažívá v poslední době období hojnosti a
úspěšně proniká i za hranice země svého vzniku. Bývá často označována
termínem suomikumma či Finnish Weird – „finské podivno“, jejž poprvé
použila nejvýznamnější představitelka tohoto literárního proudu Johanna
Sinisalo. Mnohoznačnost spojená s takovým pojmenováním není náhodná: pro
„finské podivno“ je typické míšení různých žánrů a název se opírá i o
národní literární tradici. Množství magických prvků najdeme už v
Kalevale a stále živé jsou inspirace finskou či baltsko-severskou
lidovou slovesností, zaklínadly i příběhy o přírodních živlech, dravých
šelmách, mystikou opředených bažinách a „křížencích“ lidí a zvířat.
Druhým inspiračním zdrojem finské fantastiky je pak magický realismus a
surreálné vnímání světa. Všechny tyto ingredience dodávají „finskému
podivnu“ specifický charakter a obdařují je mocí proměňovat příběhy
vycházející ze zdánlivě známé a všední reality v příběhy značně
znepokojivé.
3) Aj poslednú knihu tohto článku som objavila vďaka pozitívnym ohlasom iných čitateľov. Jedná sa o knihu anglického spisovateľa Juliana Barnesa s názvom Šum času. O knihe sa môžete viac dozvedieť tu & tu, ukážku z knihy si môžete prečítať tu.
Autor: Julian Barnes
Názov: Šum času
Vydavateľ: Artforum
Rok vydania: 2016
Oficiálna anotácia: Pocta Barnesa Šostakovičovi: skladateľovi, konformistovi, hračke v rukách moci.
Významný anglický spisovateľ a novinár Julian Barnes (1946, Leicester),
laureát Man Bookerovej ceny, je nášmu čitateľovi dobre známy. Je to
autor, ktorý v dnešnej záplave braku prinavrátil spisovateľskému
povolaniu dobré meno a prestíž.
Ruský hudobný skladateľ Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič (1906 – 1975),
kedysi zatracovaný i svetoznámy, zakazovaný, ale i oceňovaný, možno aj
chránený samotným Stalinom, je ústrednou postavou jeho najnovšej prózy
Šum času (2016). Spolu so Šostakovičom ožívajú na stránkach románu
Prokofiev i Pasternak, švihácki noblesní maršali a prešibaní osobní
šoféri, manželky, milenky i prostitútky, ako aj Stalinovi zákerní
prorežimoví tajtrlíci i výmyselníci z čias kultu osobnosti. Autor dielo
naplnil majstrovskými vetami, pátrajúcimi po pravde nielen umeleckej,
ale aj faktickej.
S atmosférou vojny a hrôzovlády sa v jeho rozprávaní nestretávame
priamo, ale na pozadí osudu špičkového sovietskeho skladateľa, ktorý
prechádza peripetiami chvíľami až komického desu, časom kolektivizácie
krásy, urputných snáh o inžinierovanie duší a glajchšaltovanie ľudských i
umeleckých osudov.
Barnes neohuruje čitateľa lacnou prvoplánovou estetikou ani
vykalkulovanou etikou, neplytvá žartíkmi, a predsa v sebe nezaprie
noblesu a smelé huncútstvo. Jeho hlavný hrdina Šostakovič mu je
jednoducho sympatický a blízky. Bojuje oňho na každej stránke čestnými
umeleckými prostriedkami. Pravda je v jeho románe rozptýlená jemne ako
zlatý prášok. Vytvára magické podsvietenie, ktoré čitateľa pri čítaní
nechce oslepiť ani otvárať mu oči šokujúcimi reáliami, ale priviesť ho k
podstate, k dôvere v život samotný, priamou cestou, prostredníctvom
poctivej beletristickej práce. Pozorný čitateľ dozná, že kniha sa číta
sama, že je hlboko súčasná, pretože je nielen o Šostakovičovi, ale aj o
autorovi samotnom a v neposlednom rade o nás.
V dnešnom článku som vám predstavila tri veľmi rozdielne, ale podľa môjho názoru veľmi zaujímavé knihy. Ak ste niektorú z nich už čítali, napíšte mi svoj názor na ňu v komentári pod článkom.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára