Viera Némethová, metodička a vedúca Útvaru knižnično-informačných služieb Miestnej knižnice Petržalka, vám v tomto rozhovore prezradí, aké negatíva a mýty sú spojené s knihovníckou profesiou a ako hodnotí vzťah detí ku knihám. Vašu pozornosť si určite zaslúžia aj jej zaujímavé knižné tipy.
Viera Némethová |
Ako sa vyštudovaná učiteľka dostala do knižnice?
Po skončení zš bolo mojim veľkým snom dostať sa na knihovnícku školu. Bola a
stále je na Slovensku iba jediná, s dlhoročnou tradíciou, ale moje
výsledky z prijímačiek z matematiky dali tomuto snu stopku. Som
kníhkupkyňa, tento odbor sa dal do začiatku deväťdesiatych rokov naozaj študovať. Kníhkupectvá som mala vždy veľmi rada a verte, že knihu je
ťažšie ponúknuť a predať ako požičať. Na vysokej škole som vyštudovala
učiteľstvo, ale život ma nakoniec na niekoľko rokov zavial do úplne inej sféry.
Po skončení materskej dovolenky s tretím synom som veľmi túžila vrátiť sa
naspäť ku knihám. Chodievala som na jednu z pobočiek petržalskej knižnice ako
aktívna čitateľka a jedna z knihovníčok ma posmelila, aby som vyskúšala a
spýtala sa, či by nepotrebovali nejakú posilu. Také ľahké to hneď nebolo, ale
tak trocha hrou osudu a vďaka otvorenému prístupu vtedajšieho pána
riaditeľa knižnice som sa stala z čitateľky knihovníčkou. Všetky moje
skúsenosti z kníhkupectva, aj vedomosti a zručnosti z vysokej školy som mala
možnosť v nasledujúcich mesiacoch a neskôr rokoch využiť naozaj naplno.
Mnoho ľudí vníma prácu knihovníčky ako pokojnú,
nenáročnú prácu, spočívajúcu v takmer celodennom čítaní kníh. Preto je snom
mnohých z nich. Spájajú sa s prácou knihovníka aj nejaké negatívne skutočnosti
alebo je naozaj prácou snov?
Spolu s kolegami sa stretávame s tým, že množstvo ľudí sa čuduje, že vôbec
nejaké knižnice ešte existujú. Negatívne skúsenosti sú občas aj s čitateľmi,
ktorí si myslia, že ak je kniha z knižnice a kúpená z verejných zdrojov, môžu
si s ňou robiť čo chcú, veď s tým sa počíta. Sami by si ale určite špinavú či
poškodenú knihu požičať nechceli, vrátiť ju ale v takomto stave nie je pre nich
problém. Vždy
ma mrzí aj nezáujem o prácu knihovníka. Táto profesia je desiatky rokov
spojená s nízkym príjmom, a preto mnoho mladých či schopných ľudí túto profesiu
robiť nechce alebo si ju ani nemôže dovoliť robiť. Tým sa knihovníctvo a
profesia knihovníka dehonestuje a je aj v očiach spoločnosti vnímaná ako
niečo podradné, s minimom motivácie, prečo ísť pracovať práve do knižnice.
S knihovníckou profesiou sa spájajú aj
ďalšie mýty, nevedomosť, či skreslené názory. Ľudia bývajú prekvapení, keď im
poviem, že nie všetky knihovníčky robia rovnakú prácu, že pracovná náplň sa
často veľmi líši. Stretla si sa aj ty so skresleným názorom laikov na
knihovnícku profesiu?
Mnoho ľudí pri pracovnom pohovore vysloví názor, že si potrebujú oddýchnuť,
hľadajú pokoj a ticho. Ak máte tieto požiadavky, určite do verejnej knižnice
pracovať nechoďte! Dnes je knihovníctvo práca dynamická, v knižniciach nevládne
ticho. Treba ovládať prácu s niekoľkými katalógmi, s elektronickými knihami,
vedieť vymyslieť, napísať scenár a zrealizovať podujatie pre deti, byť lektorom
aj moderátorom. Ľudia v knižnici čakajú za výpožičným pultom vzdelaného,
príjemného, usmiateho človeka a nie zamračeného tvora, ktorého ste naštvali už
len tým, že ste otvorili dvere.
A iné
mýty o knihovníctve?
Napríklad ten, že „v práci čítame knihy“ - tu sa musím vždy usmiať, bodaj by to
tak bolo, ale u mňa to naozaj nehrozí. Neviem, kedy naposledy som mala možnosť
si v práci okrem anotácie alebo obálky, knihy prečítať. Alebo „vy máte v práci pokoj"-
určite, sama neviem, prečo sa často ledva „vlečiem“ domov a nevládzem odpovedať
ani počúvať svojich najbližších, prečo cítim často zodpovednosť a stres, robím
veľa mimo pracovnej doby.
Už roky zaznievajú hlasy, že súčasné
deti nečítajú, nemajú vzťah ku knihám, a že dokonca majú problém pochopiť obsah
prečítaného textu. Ty pracuješ so žiakmi vyšších ročníkov základných škôl a
stredoškolákmi. Aký je tvoj názor na vzťah detí ku knihám?
Mám pocit, akoby nám jedna, možno dve generácie detí, čo sa týka čítania,
prekĺzli pomedzi prsty. Nové technológie a s nimi spojené možnosti boli
ohurujúce pre nás dospelých a cez nás sme ho najprv v dobrom dopriali a
potom už neudržateľne a bez dozoru sprístupnili našim deťom. Dnes opäť vnímam
istý „boom“ čítania. Vo všetkých vekových kategóriách. V každom
prípade platí, že ak dieťa má vo svojom najbližšom okolí silný vzor a nemusí to
byť a priori vždy dospelý, môže to byť najlepší kamarát, ktorý číta a zaujíma
sa o literatúru, dieťa či tínedžer má oveľa menší problém prijať čítanie ako
prirodzenosť, bez ktorej si nedokáže svoj život predstaviť. Ak takýto vzor
nemá, krivka úspešnosti v tejto otázke sa rapídne znižuje.
Aká
býva odpoveď detí na otázku, prečo nečítajú?
Najčastejšia
odpoveď detí je, že je to nuda. Prečítať knihu trvá dlho, nie je vždy
zrozumiteľná v každej vete, situácii. Knihy sú písané rôznym štýlom a zvyknúť
si stále na niečo nové, iné, je pre nich ťažké. Vychodené chodníčky sú chodníčky
istoty. Odpoveď na otázku, ako sa deťom kniha čítala, čo bolo na nej dobré, či
zlé, je iba - páčila sa mi alebo nepáčila, nedočítal som ju, ani som
nezačal čítať. Ale knihy nie sú iba pekné a nepekné. Knihy a príbehy v nich sú
prekvapivé, znepokojivé, nudné, „za uši pritiahnuté“",
zbytočne jednoduché, priveľmi ťažké na pochopenie, šokujúce, depresívne,
naivné atď.
Kedy je najvhodnejšie začať dieťa
zoznamovať s knihou, a ako by to malo prebiehať?
Neštudovala som detskú literatúru, ani psychológiu dieťaťa, preto odpoviem iba
ako mama a knihovníčka. Ak dieťa vyrastá medzi knihami, ak ich má odmalička na
dosah, ak sa stávajú od prvých mesiacov prirodzenou súčasťou jeho života - to
je super! Ak má dieťa prirodzený prístup ku knihám, ak si ich nemusí pýtať,
pretože sú v byte kdesi na najvrchnejšej poličke zoradené podľa farby a
veľkosti, ak sa s nimi môže aj hrať, skúmať ich, ležať na nich, vnímať ich
vôňu, pevnosť, poprípade ich aj ochutnať, dávame mu do vienka veľmi dobrú
vybavenosť. Kniha nie je mŕtvy predmet, a na to, aby ožil, potrebuje
minimálne v prvých šiestich rokoch života aj sprievodcu, akéhosi „oživovateľa“.
Týmto sprievodcom knihou, tým, ktorý dá postavičkám z ilustrácií hlas a
obrázkom kontext, môže byť okrem rodiča aj starší súrodenec, milá krstná mama,
dobrá a trpezlivá babička či dedko, pani učiteľka v škôlke. Bez tohto
sprievodcu sa bude dieťa ku knihám a k možnosti obľúbiť si čítanie, tešiť sa na
nový príbeh, byť zvedavé, čo sa nachádza po otočení stránky, dostávať
sťažka.
Viera Némethová |
V knižnici organizujete aj podujatia pre seniorov.
Táto skupina čitateľov je veľmi špecifická. Mnohých seniorov trápia zdravotné,
ale i existenčné či rodinné problémy a čitateľský vkus už majú jasne
vyprofilovaný. Čo obnáša práca s touto skupinou používateľov, aké knihy a akou
formou im predstavujete?
Práca so seniormi obnáša v prvom rade pozrieť sa na
veci ich optikou, nájsť vždy také témy a spojenia, ktoré sú im blízke. Seniori
na jednej strane radi spomínajú, na druhej strane (a to ma fascinuje asi najviac) sú stále
zvedaví, zaujímajú sa o moderný svet. Niektorí majú neskutočný životný nadhľad
a vedia byť veľmi vtipní a pozorní. Pre seniorov
realizujeme projekt zážitkového čítania, kedy prichádzame priamo za nimi do
Domova tretieho veku. Každý mesiac im podľa ich želania porozprávame a urobíme
peknú prezentáciu fotografií, videí či hudobných ukážok o niektorej krajine
sveta.
Vo voľnom čase čítaš knihy a knižné
blogy, navštevuješ podujatia, si členkou knižného klubu (Knižný klub Bratislava), diskutuješ o knihách
na Facebooku. Sú tieto aktivity nevyhnutné pre tvoju prácu alebo si proste
nevieš predstaviť tráviť voľný čas bez kníh?
Skutočnosť, že to, čo ma baví, sa stalo
aj mojou prácou, ktorá ma aj živí, považujem za dar. Skoro všetky moje
mimopracovné aktivity sú priamo alebo nepriamo naviazané na knihy. Knižný klub
Bratislava, ktorý sa stretáva v priestoroch našej, petržalskej knižnice je
platformou, kde sa nielen môžeme baviť o dobrých, ale aj zlých
knihách, ale pre mňa najmä miestom, kde môžem slobodne povedať svoj názor,
kde sa cítim dobre, som medzi priateľmi. Na Knižnom klube je dôležité
vytvorenie atmosféry, v ktorej sa nebudú účastníci cítiť stiesnene a veľa urobia
dobré vzťahy, ktoré ľudí spoločného záujmu viažu na seba. Na druhej strane, nikde nestretnem tak málo kolegov, ako v kníhkupectve, na besedách s autormi, čítačkách a pod.
Na záver nám ešte daj pár knižných tipov. Aké knihy by
podľa teba mal každý z nás v priebehu života prečítať? Či už kvôli ich
literárnej hodnote alebo posolstve, ktoré obsahujú. Mojim tipom je Orwellov
román 1984 a Bradburyho 451 stupňov Fahrenheita...
Svoje knižné tipy pre čitateľov zoradím podľa vekových
kategórií. Pre deti by som odporúčala knihu Henninga Mankella Pes, ktorý
bežal za hviezdou a červený bicykel a jeho kniha Kocourek, který měl rád déšť,
ktorá vyšla tento rok s krásnymi ilustráciami Martiny Matlovičovej. Mankella,
zväčša poznáme ako autora detektívok, budete prekvapení, aký skvelý text vedel
napísať pre deti. Tipom pre tínedžerov je Darca Lois Lowry, ktorú ako
jedinú od tejto autorky máme aj vďaka vydavateľstvu Artforum v slovenskom
preklade. Pre dospelých by som odporúčala knihu Erika Fayého Nagasaki a asi
všetky knihy vydavateľstva Inaque, pretože sú krásne. Iné slovo ma k nim asi
nenapadne.
Vierke veľmi ďakujem za rozhovor, bol to pre mňa úžasný zážitok.
PS1 Webové sídlo Miestnej knižnice Petržalka nájdete tu.
PS2 Podujatia Miestnej knižnice Petržalka často spomínam v tematickej kategórii článkov nazvanej Aktivity knižníc. Ak chcete mať detailný a priebežný prehľad o podujatiach tejto knižnice, kliknite tu.
PS2 Podujatia Miestnej knižnice Petržalka často spomínam v tematickej kategórii článkov nazvanej Aktivity knižníc. Ak chcete mať detailný a priebežný prehľad o podujatiach tejto knižnice, kliknite tu.
Zaujímavý rozhovor. Neviem, prečo si každý myslí, že ľudia pracujúci s knihami majú čas na čítanie v práci. Veď predsa pracujú... Osobne si však myslím, že musí byť hrozné pozerať sa na toľko kníh a nemôcť ich čítať :)
OdpovedaťOdstrániťVýborný článok, prijala by som ho aj päťnásobne dlhší :)
OdpovedaťOdstrániť