pondelok 27. augusta 2018

Knižný úlovok & recenzia: Čarodejnice

Viete, ako vyzerá naozajstná čarodejnica? Naozajstná čarodejnica nenosí špicatý klobúk a čarodejnícky plášť. Naozajstná čarodejnica pôsobí nenápadne. Úplne normálne, ako hocikto z nás. Je vôbec možné spoznať naozajstnú čarodejnicu? Áno je! Musíme si ale všímať detaily a musíme ich na potenciálnej čarodejnici nájsť všetky.

Naozajstná čarodejnica...

Je plešatá. Aby túto skutočnosť utajila, nosí parochňu. Nos ale tak ľahko nezamaskuje. Má o trošku väčšie nosné dierky a okraj každej nosnej dierky je ružovkastý a zvlnený. Aj jej oči sa líšia od očí bežných ľudí. Jej zreničky menia farbu. Skutočne desivo však pôsobia jej ruky. Namiesto nechtov má tenké ohnuté mačacie pazúry. Musí preto nosiť rukavičky, aby si ich nikto nevšimol. Ani nohy čarodejnice nepripomínajú normálne ženské nohy. Sú totiž bez prstov. Ale to nie je všetko. Čarodejnica má modré sliny. Tak čo, predstavovali ste si naozajstnú čarodejnicu takto? Ona urobí maximum preto, aby bola nenápadná. Znáša všetko nepohodlie, ktoré jej spôsobuje parochňa i nepohodlné topánky. Musí byť nenápadná, aby mohla v tajnosti realizovať činnosť, ktorá je priam diabolská...

"Jedno decko týždenne je päťdesiatdva za rok.

Nech zmizne rýchlo každý detský nepodarok."

Takto znie heslo všetkých čarodejníc. Každá čarodejnica s ním súhlasí, pretože nenávisť, ktorú k deťom cíti, je obrovská a zúrivá. Detí sa treba zbaviť, zlikvidovať ich. Nad spôsobmi, ako tento zlovestný cieľ realizovať, rozmýšľa celý deň. Desivá je aj ďalšia skutočnosť. Čarodejnice žijú na celom svete. V každej, každučkej krajine. Niekde ich je viac, inde menej, ale sú všade.

Čarodejologička na dôchodku

Aký je zdroj týchto informácií? Ak sú čarodejnice také nenápadné a lstivé, ako je možné, že o nich toľko vieme? Prezradila nám to (i svojmu vnukovi, samozrejme) babička hlavného hrdinu. Babička je veľmi stará a múdra. O čarodejniciach vie toho veľa. Patrí medzi ľudí, ktorí skúmajú čarodejnice a nazývajú sa čarodejológovia. Keď bola babička mladšia, precestovala celý svet a snažila sa vypátrať hlavnú čarodejnicu sveta. Neúspešne. Teraz už je na dôchodku a má nový cieľ. Postarať sa, aby jej milovaný malý vnuk, ktorému tragicky zomreli obaja rodičia, vedel čarodejnicu včas odhaliť.

Desivý plán hlavnej čarodejnice

Keď naši hrdinovia pricestovali do anglického hotela Magnificent, nič nenasvedčovalo tomu, že ich čakajú rušné chvíle, ktoré ovplyvnia zvyšok ich života. Chlapec sa nechtiac ocitol na sneme čarodejníc a na vlastné oči uvidel aj hlavnú čarodejnicu, ktorá pôsobila desivejšie ako ktorákoľvek iná čarodejnica. Desivý bol aj jej plán na odstránenie všetkých detí žijúcich v Anglicku. Chlapec dúfal, že sa mu podarí vyviaznuť z tohto tajného snemu bez ujmy. Lenže máloktoré dieťa, ktoré sa nachádza v blízkosti čarodejnice, má to šťastie, že ho nevyčmuchá. Deti jej totiž smrdia tak, ako nám smrdia čerstvé psie hovienka. Aj chlapca vyčmuchali a postretol ho osud, ktorý čakal ostatné anglické deti. Stala sa z neho myš. Našťastie, podarilo sa mu uniknúť pred smrťou. Vedel, že musí čarodejnice zastaviť! Lenže ako? Musí sa dostať k babičke... Čo myslíte, podarí sa im prekaziť beštiálny plán hlavnej čarodejnice? To už vám neprezradím.

Zaslúžené označenie detský horor

Táto kniha býva často označovaná ako detský horor (podľa oficiálnej anotácie dokonca "pravdepodobne prvý detský horor"). Po prečítaní knihy musím s týmto označením súhlasiť. Príbeh je naozaj hororový, ale je desivý len do takej miery, aby deti príliš nevydesil. Len tak trošku, primerane, pretože aj deti sa rady boja. Vidím to už na mojom synovi, ktorý má necelé dva roky (bojí sa vysávača, ale vyžaduje si, aby sme ho v jeho prítomnosti zapínali). Čarodejnice sú odpudivé a ich plán zákerný. V tejto knihe sa ubližuje deťom. Deti menia podobu, umierajú, trpia. Hlavnému hrdinovi umrú rodičia a on sa premení na myš. Napriek tomu táto kniha nepôsobí deprimujúco. Naopak. Je zábavná! Ako je to možné? Je to dané Dahlovým štýlom písania a ilustráciami Quentina Blakea (ktoré sú podľa mňa strašne škaredé, ale k príbehu úžasne pasujú). Kniha sa vyznačuje svojským humorom, ktorí neocenia všetci čitatelia, ale je tam!

Nenechajte dieťa žiť v bubline

Dahl bol neuveriteľne talentovaný spisovateľ a jeho majstrovstvo sa prejavilo aj v tejto knihe. Z jeho opisu násilia páchanom na deťoch a tragédiách, ktoré jeho hrdinov postretli (aj v iných knihách) necítiť ľútosť, bedákanie nad krutým životom. Proste je to takto, taký je život.  Aj takéto príbehy sú potrebné, aby deti nežili v bubline, udržujúcej ich v domnení, že zlé veci sa im nemôžu stať. Dahl síce venuje veľký priestor zlu v podobe rôznych negatívnych postáv (v tomto prípade čarodejníc), ale v jeho knihách sa so zlom bojuje. Sledovať Dahlove príbehy o boji dobra proti zlu je návykové. Vyznačujú sa totiž veľkou dávkou fantázie, humoru, šokujúcich či absurdných pasáží a zaujímavými postavami.

Kniha Čarodejnice je podľa vydavateľstva Enigma určená pre deti od 8 rokov. Ja ju odporúčam aj vám, rodičom. A keď ju prečítate, napíšte mi svoje dojmy z nej. :)

Bibliografické údaje knihy a jej oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.