Vyhľadávať v tomto blogu

nedeľa 14. mája 2017

Nie, nie, nie, veruveru nie (recenzia)

Kniha, ktorú vám dnes predstavím, bola pre mňa až do rozbalenia balíka neznáma. Od Verbarium som sa dozvedela iba to, že sa jedná o novinku, knihu veselých básničiek a vraj je veľmi vtipná. Túto informáciu som prijala skepticky. Poéziu nevyhľadávam a vnímanie humoru je veľmi individuálna záležitosť. Moje pochybnosti o tejto knihe s netradičným názvom Nie, nie, nie, veruveru, nie, sa rozplynuli krátko po začítaní sa. Po pár stranách čítania nahlas (nech z toho aj syn Danielko niečo má) som sa začala nahlas smiať a už som vedela, že táto kniha bude moja srdcovka. 

Autorom tejto knihy je maďarský básnik Dániel Varró, ilustrácie vytvorila maďarská ilustrátorka Írisz Agócs. Prekladať poéziu je vždy náročnejšie ako prózu, preto som bola zvedavá, ako sa s tým popasovali Eva Andrejčáková a Vlado Janček. Výsledok je podľa mňa veľmi kvalitný. 

Recenzovaná kniha

 
Prvé dojmy a zistenia

Pri pohľade na farebnú obálku ma ako prvý upútal netradičný názov knihy - Nie, nie, nie, veruveru nie. To som ešte netušila, že s touto vetou sa budem pri čítaní básničiek stretávať veľmi často. 

Na obálke nájdeme informáciu o vekovej kategórii čitateľov, pre ktorých je určená (3+). 

Knihu tvoria básničky, ktoré sú vtipné a zároveň často aj poučné hádanky. 

Textu je pomerne málo, prevažujú ilustrácie, ale v prípade tejto knihy to vôbec nevadí. Dokonca si myslím, že pomer text : ilustrácie je výborne vybalansovaný. 

Na ľavej strane knihy sa nachádza otázka vo forme básničky, nasledujú rozmanité možnosti odpovede a na ďalšej strane (časť ľavej strany - princíp pochopíte vďaka fotkám nižšie) správna odpoveď. Pred prezradením odpovede sa vždy vyskytuje formulka - nie, nie, nie, veruveru nie. Môže to pôsobiť otravne, ale na moje veľké počudovanie to funguje a dokonca je to návykové. Opakovala som si to v hlave ešte nejaký čas po prečítaní knihy. 

Otázky vo forme básničky sú často prakticky orientované a deti sa vďaka nim môžu humornou formou naučiť užitočné veci. Niektoré otázky sú vyslovene na pobavenie a považujem ich za veľmi originálne. Slovo originálne vlastne sedí ako charakteristika celej knihy - vrátane ilustrácií, ktoré sú okrem toho aj naozaj vtipné.





Stručný opis deja

Knihu tvoria básničky - otázky a odpovede, ktoré humornou formou vysvetľujú deťom napríklad fungovanie každodenných činností a podnecujú ich logické myslenie a fantáziu.  



Hlavná postava

Pri tejto knihe sa vzhľadom na jej charakter netreba zaoberať delením postáv, ale ak by sme to predsa len chceli, za hlavnú postavu môžeme považovať chlapca na obálke. Ilustrácie napovedajú, že na dané otázky hľadá odpovede. 

Vedľajšie postavy

V knihe sa vyskytujú viaceré ilustrované postavičky, napríklad mama, starká, mačka a rôzne iné zvieratá... 

Kniha ma zaujala, lebo:

  • predstavuje úžasnú a vtipnú harmóniu textu a ilustrácií, a to dosiahnuť považujem za veľké umenie,
  • vďaka vtipným a veľmi originálnym básničkám sa dieťa učí nové veci a rozvíja si logické myslenie a fantáziu,
  • básne i ilustrácie sú vhodné pre odporúčanú vekovú kategóriu, ale zaujmú aj starších čitateľov - som toho dôkazom.

 Zhrnutie:

Dániel Varró a Írisz Agócs vytvorili veľmi originálnu a vtipnú knihu básničiek, ktorá zaujme deti každého veku. Tých mladších naučí nové veci z každodenného života a tí starší žasnú nad fantáziou autorov a dobre sa zabavia. Ja som si knihu vychutnala a dobre som sa zasmiala. Syn Danielko (5 mesiacov) síce nechápal, prečo sa toľko smejem, ale raz príde deň, keď sa bude smiať pri tejto knihe so mnou. Zostáva už len zodpovedať otázku - poznáš vtipnejšiu knihu básničiek pre deti? Moja odpoveď znie: nie, nie, nie, veruveru nie.

Bibliografické údaje knihy a oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára