sobota 8. decembra 2018

Knižný úlovok & recenzia: Toto nie je džungľa! / This is not a jungle!

Nie! Tak znie odpoveď dvojročného Danielka na veľa otázok a pokynov. Občas, len tak zo zvyku, povie nie aj keď v skutočnosti si myslí - áno. Slovo nie je určite z pohľadu malého dieťaťa skvelé. Je krátke, jednoznačné, umožňujúce sa vyhnúť nepríjemných jedlám či aktivitám. Kniha Toto nie je džungľa! / This is not a jungle! od Susanny Isern a Rocio Bonilla, ktorú v slovenčine vydalo vydavateľstvo Perfekt, je pre neho ako stvorená. Hlavná hrdinka tohto zábavného, bláznivého príbehu si určite získa jeho sympatie.

Univerzálne NIE!

Malá Paulínka, nežne vyzerajúce dievčatko s mašlou vo vlasoch, má pozitívny vzťah ku používaniu slova nie. Ona už je ale trošku vyšší level ako Danielko. Z jej úst vychádza rezolútne nie ako odpoveď na všetky otázky i tie najjednoduchšie pokyny. Nie, nie, nie! Paulínka bola s výberom odpovede veľmi spokojná. Je to veľmi zábavné a môže si robiť, čo sa jej zachce. Zábava a populárne aktivity však mali ďaleko od maminých inštrukcií a preto bolo veľmi náročné presvedčiť Paulínku, aby sa obliekla, okúpala, či aspoň odniesla tanier do drezu.

"O chvíľu to tu bude vyzerať ako v džungli..."

Vzdychla si mamička po stručnom rozhovore s Paulínkou, ktorý sa rovnako ako inokedy zasekol na slove nie. Mamička po vyslovení týchto slov odišla z izby dievčatka, v ktorej bol naozaj veľký neporiadok. Ceruzky sa váľali na zemi, na posteli trónil glóbus a z nočného stolíka vykúkala otvorená tuba zubnej pasty. Všetko bolo ako inokedy, keď sa zrazu niečo stalo a... Iba kúsok od driemajúcej Paulínky si spokojne odfukoval obrovský lev s plyšovým mackom pevne pritúleným k sebe. Lev však nebol jediné nepríjemné prekvapenie, ktoré na Paulínku čakalo. Po tichom úteku z izby natrafila na hlučných tukanov a v spálni namiesto rodičov našla medvediu rodinu. Medveď si skúšal oteckove kravaty, medvedica si zručne naniesla na papuľu mamin červený rúž a medvieďa si šikovne vykračovalo v maminých červených lodičkách.

Šokujúce! A to zďaleka nebol ešte koniec. Vo vani našla hrocha, ktorý sa síce do nej veľmi nezmestil, ale jemu to nevadilo a veselo sa čľapotal.

Neuveriteľné veci sa diali aj v ďalších izbách, kde vystrájali opice a krokodíl, nasúkaný do Paulínkiných ružových plaviek. Paulínka už bola s nervami v koncoch. Rozhodla sa utiecť z domu a nechať túto nočnú moru za sebou. Lenže, a to vás asi "prekvapí", vonku zbadala čosi neuveriteľné a niečo neuveriteľné sa stalo aj s Paulínkou! Toto nie je džungľa!, kričala Paulínka. Podarí sa jej vrátiť všetko do pôvodnej podoby...?

Zábava pre dieťa i rodičov

Nádherne ilustrovaná kniha Toto nie je džungľa! / This is not a jungle! má potenciál zaujať deti aj ich rodičov. Príbeh je pomerne krátky, napreduje veľmi rýchlo, je zábavný, bláznivý a napínavý. Sledovať nedobrovoľné dobrodružstvo malej Paulínky prostredníctvom skvelých ilustrácií je veľmi zábavné a práve vďaka týmto ilustráciám, plných rozličných zvierat a detailov, kniha čitateľa rýchlo neomrzí. Ďalším dôvodom, prečo sa ku knihe opakovane vracať, je prítomnosť slovenskej i anglickej verzie textu. Kniha tak môže slúžiť ako užitočný pomocník pri prehlbovaní znalostí angličtiny.

Priznám sa, že mne Paulínka najprv liezla na nervy. Vnímala som ju ako rozmaznané, trucovité a lenivé decko, ktoré to už so svojim vzdorom dosť preháňa. Áno, vzdor je pre malé dieťa prirodzený. Áno, je to normálne a treba toto obdobie vydržať. Napriek tomu som Paulínke veľmi nefandila a tešilo ma, akú dostala príučku a páčil sa mi aj koniec príbehu. Mám radosť, že na Slovensku vyšla ďalšia vydarená obrázková kniha s jednoduchým, ale zaujímavým príbehom a veľmi sa mi páči jej dvojjazyčnosť. Takýchto kníh treba viac!

Bibliografické údaje a oficiálnu anotáciu knihy nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.