štvrtok 4. apríla 2019

Knižný úlovok & recenzia: Keď mi ocko ukázal vesmír

Mnohí rodičia majú vopred dôkladne premyslené, čo všetko budú so svojim dieťaťom robiť, keď na to bude dosť veľké alebo o čom sa s ním budú rozprávať. Často sa jedná o aktivity a témy, ktoré rodičia preferujú a radi by našli „dobrovoľníka“, ktorý sa k nim pripojí. A kto iný by to mal byť, ak nie vlastné dieťa? Napríklad ja som si predstavovala, ako si s Danielkom budeme celé hodiny prezerať detské knihy. Zatiaľ si ich prezerám celé hodiny ja, Danielko im venuje možno hodinu týždenne. Predstavu, priam vesmírnych rozmerov, mal aj otecko v knihe Keď mi otecko ukázal vesmír od Ulfa Starka a Evy Eriksson. Začíname od prezradenia plánu a končíme... Ale o tom až neskôr.

Dnes ti ukážem vesmír

Ocka fascinuje vesmír. Ocko však nepracuje ako kozmológ, ale ako zubár. Jedného dňa, po vybavení poslednej pacientky (ktorá je očividne s výsledkom spokojná), si vyzliekol (pravdepodobne) od krvi zababraný plášť a oznámil svojmu malému synovi, rozprávačovi tohto príbehu, svoj plán. Ukáže mu vesmír. Už je na to vraj dosť veľký. Vesmír však nie je za rohom stomatologickej ambulancie. Kým prišli do cieľa, prešli viacero ulíc. Chlapec pozorne sledoval, čo sa naokolo nachádza. Potraviny, opustený park, železiarstvo, obchod s rybami (a hladnými mačkami pred ním)...

Čo je vlastne vesmír?

"Čo je vlastne vesmír?", spýtal sa chlapec. Ocko mu s úsmevom odvetil, že vesmír je všetko. Napriek všadeprítomnému vesmíru však bola cesta k vesmíru, ktorý chcel otecko synovi ukázať, na chlapcov vkus dosť ďaleko. Keď konečne dorazili do cieľa, chlapec sa prekvapene obzeral. Stáli na malom kopčeku, obľúbenom mieste psíčkarov a on ho tiež poznal. A tu sa už naplno ukázala odlišnosť medzi svetom rodiča a svetom dieťaťa. Zatiaľ čo otec fascinovane hľadel na nočnú oblohu, chlapec so záujmom skúmal okolitý svet. Videl „slimáka z vesmíru“, „steblo trávy, tancujúce vo vesmírnom vetre“. Bodliak... Po ockovom napomenutí sa zahľadel aj na oblohu a vypočul si jeho nadšenú prednášku o hviezdach. Ockovo nadšenie stúpalo do hviezdnych výšin, až kým ho z nich nestiahol naspäť podozrivý smrad... Otecko sa vracal z „vesmírneho výletu“ sklamaný a rozčarovaný. Jeho očakávania sa nenaplnili. Chlapcovi sa však prechádzka páčila a spomienku na ňu si uchová. Len trošku inú, ako by si otecko želal.

Vesmír na dosah

Ocko bol príliš nadšený vesmírom a synovo správanie sklamane vnímal ako prejav mentálnej nepripravenosti na "vesmírne zážitky", pričom v skutočnosti sa skôr on mohol učiť od syna ako opačne. Sklamanie a možno aj urazené ego mu bránilo zistiť, ako vyzerá vesmír očami dieťaťa. Vesmír, ktorého súčasťou je aj slimák, bodliak či mačky, ktorým sa nakoniec podarilo uchmatnúť si rybu z rúk predavača... Vesmír, ktorý možno človeku nevyrazí dych svojou majestátnosťou, ale jeho súčasťou je všetko, čo je pre nás dôležité, čo nás zaujíma a vytvára náš domov.

Kniha Keď mi ocko ukázal vesmír nám ponúka príbeh zo života, v ktorom sa môžeme nájsť všetci a každému z nás môže niečo dať. Rodičia asi budú rozumieť ockovi, ale pre nich je skutočným prínosom možnosť sledovať príbeh z pohľadu dieťaťa. Deťom bude bližšie chlapcovo myslenie a tiež ich určite rozosmeje, akú príučku dostal otecko. Je fascinujúce, čo všetko v sebe ukrýva tento krátky, štedro ilustrovaný príbeh! Vydavateľstvo Verbarium vydalo ďalšiu skvelú knihu, ktorá má potenciál zaujať deti (5+) aj ich rodičov jednoduchým príbehom zo života s príjemnou dávkou humoru a nezbednosti.

Zaujímavé informácie o autorovi tejto knihy vám Verbarium prezradí tu. Autorkou očarujúcich ilustrácií je Eva Eriksson, ktorá ilustrovala aj sériu Môj šťastný život. Moje články o knihách tejto série nájdete tu (v rámci spolupráce s Verbariom).

Bibliografické údaje a oficiálnu anotáciu knihy nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.