Tento
článok vyšiel v májovom čísle Magazínu o knihách v roku 2019. Text
článku som v rámci jeho publikovania na blogu doplnila o fotografie, aby ste sa mohli so spomínanými knihami detailnejšie zoznámiť.
Väčšina z nás sa už niekedy ocitla
v galérii. Absolvovanie takejto kultúrnej aktivity môže v (ex)návštevníkoch
vyvolať nadšenie a chuť sa sem vrátiť, ale aj negatívne pocity a presvedčenie,
že galérie mi nemajú čo ponúknuť, pretože vystavené diela sa mi nepáčia a nerozumiem
im. Zmeniť negatívne vnímanie na pozitívne možno skúsiť pomocou niekoľkých
výnimočných detských kníh, ktoré čitateľom umožnia dôkladne preskúmať tieto
významné kultúrne inštitúcie i niektoré umelecké diela, ktoré vystavujú.
O žralokovi vo formaldehyde
a iných umeleckých dielach
Ako
funguje galéria? Počas hľadania odpovede na otázku sa občas vynoria ďalšie
otázky a táto otázka je presne ten prípad. Čo vlastne je galéria? Ako a
kde vznikli predchodcovia dnešných galérií? Aké umelecké diela sa v nich
nachádzali a čí zrak ich mohol obdivovať? V prípade súčasných galérií
sa objavia ďalšie otázky. Ako prebieha proces tvorby výstavy? Ako galéria získava
umelecké diela? Odpovede na zmieňované otázky nájdeme v knihe Jak se
dělá galerie, ktorú vytvoril ilustrátor David Böhm
spolu s Ondřejom Chrobákom, Rostislavom Koryčánekom a Martinom
Vaněkom (autori textov).
Dejiny galérií a múzeí od prvého múzea až po
súčasnosť si môžeme preštudovať na prepracovanej časovej osi. Navštívime miesta
a zákutia, ktoré by sme ako bežní návštevníci nemali šancu vidieť. Sme
svedkami porady, na ktorej diskutuje riaditeľ s kurátorom, ekonómkou
a s produkčnou a spoločne vytvárajú výstavný plán. Ocitneme sa
v depozitári a zistíme, akými spôsobmi galéria chráni umelecké diela a znižuje
riziko ich poškodenia. Sledujeme proces vytvárania výstavy od zrodu dobrého
nápadu až po jej sprístupnenie verejnosti.
Táto
bohato ilustrovaná kniha čitateľom ukazuje, že galérie nie sú nudným miestom,
kde nič zaujímavé nie je. Môžeme tu nájsť aj žraloka naloženého vo formaldehyde
(Fyzická nemožnosť smrti v mysli niekoho živého, Damien Hirst) a žraloci
sa predsa na nudných miestach nevyskytujú.
Koľko originálov má jedna vec?
Kniha
Proč obrazy nepotřebují názvy od Ondřeja Horáka a Jiřího Franty nám umožní navštíviť galériu
v spoločnosti svojráznej rodiny. Odvážnej a úprimnej babičky, čudáckeho deda, 12-ročnej fanúšičky umenia Emy a 9-ročného
Mikuláša, milovníka futbalu.
Starí rodičia majú úctyhodné vedomosti o umení a sú
odhodlaní šíriť ich ďalej, medzi svoje vnúčatá. Výklad deti absolvujú na pôde
galérie. Mikuláš si diela obzerá v spoločnosti babičky, ktorá všetky
informácie formuluje pútavo a primerane vnukovým intelektovým možnostiam.
Vďaka tomu chlapec nakoniec pochopil, koľko originálov môže mať jedna vec. Niektoré
Mikulášove otázky môžu vyznieť až smiešne jednoducho, ale sú to dobré otázky. Ako
vlastne vznikajú obrazy? Ako sa pozná, že je obraz dobrý?
Počas
prehliadky sa pristavíme pri svetoznámych dielach. Výkrik (Edvard Munch),
Raňajky v tráve (Édouard Manet), Plechovka instantnej Campbellovej
polievky (Andy Warhol)... Babička
i dedo ku niektorým z nich „pribalia“ pútavé rozprávanie. Ema sa
dozvie, prečo má obraz Zberačky klasov od Jeana-Françoisa Milleta porovnateľný
význam ako pristátie na Mesiaci a čím je výnimočný obraz Impresia, východ slnka
od Clauda Moneta. Mikulášovi sa ujde priam sherlockovský opis Monetovho
obrazu Kôpky sena.
Nie
všetci návštevníci navštívia galériu s cieľom načerpať estetický zážitok alebo nové
poznatky. Nájdu sa aj takí „návštevníci“, ktorí túžia odísť z galérie
materiálne obohatení. Napríklad čerstvo bývalý väzeň Řepo a jeho kamoška
Lulu, ktorých na krádež najal po pomste bažiaci Profesor. Lenže čo majú
ukradnúť? To Řepo ani Lulu nevedia...
O umení
sa dá rozprávať zábavne a zaujímavo i z pohľadu detí a mládeže.
Táto jedinečná kniha o modernom umení je toho dôkazom.
Dobrodružstvo v čudnej budove
O
výnimočnom dobrodružstve v galérii rozpráva aj kniha Kde je Ester N? od
Moniky Kompaníkovej a ilustrátorky Barbory Idesovej.
Pred vstupom do
galérie, dejiska dobrodružstva, sa zoznámime s Ester. Ester nám prezradí,
aké ťaživé myšlienky sa jej preháňajú hlavou. Mnohí tínedžeri ich dôverne
poznajú. Nikto ma nemá rád. Nikto mi nerozumie. Ničomu nerozumiem... Považuje
sa za inú, odlišnú od ostatných. Existuje však jedna výnimka, rovnako odlišná
ako ona. Slovenská národná galéria. Cestuje okolo nej skoro každý deň, ale jej
kroky do útrob tejto (podľa Ester) príliš odlišnej, čudnej, zavadzajúcej
a nepochopiteľnej budovy vedú až dnes.
Dnes je zlý deň. Ester ho túži
zrušiť, vygumovať. Dnes je zároveň deň v znamení dobrodružstva,
objavovania a napätia. To zatiaľ Ester netuší a so svojim priateľom,
pánom Ernestom, sa ocitá medzi umeleckými dielami. Na Ester neskôr doľahne
únava a zaspí v jednej zo sál galérie. Po prebudení ju čaká
nemilé prekvapenie. Nevie, kde je pán Ernest! A to je naozajstný problém.
Ak by bol pán Ernest dieťa, situácia by bola vážna. Situácia je však veľmi vážna!
Pán Ernest je totiž potkan. Nájsť potkana v bludisku chodieb
a miestností je veľmi ťažká úloha.
Ďalším (nie zrovna nadšeným) účastníkom
pátracej akcie sa stane dobrácky elektrikár Antoš, zamestnanec galérie. Ester
si počas hľadania dôkladne obzerá priestory galérie a vďaka Antošovi môže
preskúmať aj miesta, ktoré sú obyčajným návštevníkom neprístupné. Sympatický Antoš
popri hľadaní rozpráva o galérii, vystavených dielach, zamestnancoch
galérie a ich činnostiach. Nájsť pána Ernesta sa však nedarí, Ester
by už dávno mala byť niekde inde a akoby to nestačilo, po chodbách galérie
sa pohybuje záhadné stvorenie a necháva za sebou kresby potkana...
Kniha
Kde je Ester N? je rovnako fascinujúca ako samotná Slovenská národná galéria.
Monika Kompaníková už v minulosti ukázala, že vie písať výnimočné detské
knihy (Hlbokomorské rozprávky) a jej talent je prítomný aj v tomto
príbehu. Na sotva osemdesiatich, bohato ilustrovaných stranách nájdeme svojskú, veľmi
sympatickú hlavnú postavu a zažijeme inšpiratívne dobrodružstvo.
A popritom sa nám vďaka majstrovstvu Moniky Kompaníkovej
a okúzľujúcim ilustráciám Barbory Idesovej bude pred očami vynárať
Slovenská národná galéria.
Smer galéria!
Upozornenie
na záver. Po prečítaní recenzovaných kníh je zvýšené riziko pocítenia neodolateľnej
túžby vkročiť do galérie (napríklad do tej čudnej budovy, v ktorej sa
ocitla Ester) a detailne ju preskúmať. A popritom si s úsmevom
predstavovať, ako vnímal návštevu galérie potkan Ernest.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára