Tento článok vyšiel v augustovom čísle Magazínu o knihách v roku 2019. Text článku som v rámci jeho publikovania na blogu doplnila o fotografie, aby ste sa mohli s knihami detailnejšie zoznámiť.
Nástup
do škôlky a takmer každodenný pobyt v nej je pre dieťa veľkou
životnou zmenou. Ocitne sa v novom prostredí v spoločnosti neznámych
detí a dospelých, mama zrazu nebude poruke a platia tu iné pravidlá.
Ako pomôcť dieťaťu prekonať strach z blížiaceho sa nástupu do škôlky
a pomôcť mu bez zbytočného trápenia si zvyknúť na škôlkarský režim?
Užitočným pomocníkom sú detské knihy, ktoré sa tejto téme venujú.
Môj veľký deň
Amber Stewartová a Layn Marlowová vytvorili láskavý príbeh opisujúci obavy spojené s nástupom do škôlky a ich postupné odstraňovanie.
Roztomilé
káčatko Pierko sa do kačacej škôlky veľmi tešilo. Jedného dňa mu mama oznámila
vytúženú správu. Zajtra pôjde do škôlky! Večer nadšenie ustúpilo obavám. Čo ak
ešte nie je pripravené? Starostlivá mama urobila všetko pre to, aby mu tento
veľký životný krok uľahčila. Nachystala jeho batôžtek a cestou do škôlky Pierko
upokojovala. Pierko v priebehu dňa postupne objavovalo vo svojom batôžteku
dôverne známe veci. Mamine pierko mu pripomínalo, že nie je ďaleko. Obľúbené
keksíky mu osladili deň a potešili aj ostatné káčatká. Poobedný spánok
v novom prostredí prebehol hladko vďaka obľúbenej dečke. Na konci dňa už
obavy boli preč. Nahradilo ich radostné očakávanie ďalších dní v škôlke.
Okrem
citlivého príbehu autorky ponúkajú rodičom na konci knihy 10 užitočných rád,
ako pomôcť dieťaťu zvládnuť nástup do škôlky.
Už som škôlkarom
Éva Janikovszky, László Réber: Už
som škôlkarom
(preklad Galina Sándorová, Verbarium 2019) |
Jojo sa do škôlky tešil i netešil zároveň. Tešil sa, že je od dnešného rána škôlkarom, ale netešil sa, že v škôlke musí zostať. Krátko po príchode do škôlky zistil, že ani ostatným čerstvým škôlkarom sa nevyhnutnosť ich zotrvania v škôlke veľmi nepozdáva. Niektorí dokonca túto tvrdú realitu znášali horšie ako on! Pani učiteľka Joja poprosila, či by neskúsil utešiť smutné dievčatko. Pre túto zodpovednú úlohu v sebe potlačil chuť na útek. Spoločná neutešená situácia odštartovala vzájomné zoznamovanie a za výdatného prispenia milej učiteľky si deti pomaly začali na škôlku zvykať. Škôlka sa pre malých škôlkarov stala štedrým zdrojom nových kamarátstiev, hier, zážitkov i vedomostí. Napriek všeobecnej spokojnosti sa občas vyskytol medzi deťmi drobný konflikt. Snaha o získanie výlučnej pozornosti pani učiteľky, neochota deliť sa o obľúbenú „erárnu“ hračku, problémové začlenenie nového škôlkara... Starostlivá pani učiteľka si však poradí s každým problémom.
Spisovateľka
Éva Janikovszky, pôvodným povolaním učiteľka, deťom výborne rozumela. Deti v
knihe nevykreslila ako dokonalé stvorenia, ktoré sú vždy poslušné a bezchybné.
Jej hrdinovia sa správajú ako skutočné deti. Robia chyby, občas sú papuľnaté
alebo robia neplechu. Autorkine sympatie voči nim sú však neprehliadnuteľné.
Neprehliadnuteľný je tiež autorkin spisovateľský talent, humor a schopnosť
očarujúco opísať bežné radosti i starosti každodenného života škôlkarov.
V škôlke
Jana Melišová, Marek Mertinko:
V škôlke (Webotomy 2019)
|
Najnovšia príručka slušného správania pre malé deti od Jany Melišovej a ilustrátora Mareka Mertinka ponúka budúcim, ale i súčasným škôlkarom jedinečný pohľad na každodenný život v škôlke. Autori sa zamerali na problémové situácie, ktoré škôlkari bežne zažívajú a sú zdrojom ich negatívnych emócií. Búrlivo prežívaný príchod do škôlky, posmievanie sa, neochota deliť sa o hračky, zvaľovanie viny na iného...
Každá dvojstrana príručky ukazuje konkrétnu
situáciu, pričom ilustrácia na ľavej strane vždy znázorňuje nevhodné správanie
škôlkara/škôlkarky a ilustrácia na pravej strane ukazuje, aké správanie
je v danej situácii správne. Autori vykreslili škôlku, situácie
odohrávajúce sa v nej i emócie s nimi spojené bez použitia slov.
Vďaka dômyselne premysleným ilustráciám ich ani vôbec netreba! Autori
deťom a ich bohatému a občas náročnému životu očividne rozumejú
a možno práve vďaka nim sa deti naučia riešiť problémové situácie správne.
V sérii
príručiek o slušnom správaní pre malé deti s názvom Slušné správanie
vyšli okrem spomínaného titulu ešte dve príručky – Ja a môj pes,
V mojej izbe.
Rok v škôlke
Przemysław Liput: Rok v škôlke
(preklad Alexander Horák, Ikar – Stonožka 2019) |
Bez textu sa zaobišiel aj Przemysław Liput pri tvorbe veľkoformátového leporela Rok v škôlke. Ako už samotný názov napovedá, na stranách leporela môžeme sledovať škôlkarsky svet počas jedného školského roka.
Rok
v škôlke s názvom Slnečná škôlka strávime v spoločnosti 28 detí,
učiteľky a údržbára, ktorý okrem opráv vykonáva veľa iných, v danom
momente nevyhnutných profesií (fotograf, zvukár, umývač okien atď.). Pred vstupom
do škôlky sa nám každý škôlkar stručne predstaví. Martin pokazí všetko, čoho sa
dotkne, Žofka stále niečo stráca a bojazlivý Alex si dodáva odvahu svojím
vankúšikom. Vďaka rozmanitosti pováh a záujmov si každé dieťa ľahko nájde
aspoň jedného obľúbenca.
Do
škôlky vstupujeme na začiatku školského roka. Jesenná atmosféra je prítomná
nielen za oknami škôlky, ale aj vnútri. Deti vyrábajú z prírodných
materiálov rôzne výtvory a výzdoba miestnosti tematicky tiež odráža
aktuálne ročné obdobie. S každým ročným obdobím prichádzajú nové aktivity
(besiedky, námety na kreslenie a tvorbu dekorácií), ale deti majú aj
dostatok priestoru na trávenie času podľa vlastného vkusu. Vtedy sa naplno
ukazuje, kto aké činnosti obľubuje, s kým rád trávi čas a ako koná
v rôznych situáciách.
Vďaka
absencii textu nám autor ponúka možnosť výberu, ako pri prezeraní leporela
postupovať. Môžeme sledovať dianie v škôlke v priebehu konkrétneho
mesiaca či ročného obdobia, zamerať sa na konkrétne dieťa/deti
a pozorovať čo robí/robia, pomôcť zábudlivej Žofke nájsť stratené veci
atď.
Leporelo
je vhodné najmä pre deti od troch rokov, ale zaujme aj menšie deti, pre ktoré môže
byť pomôckou pri zoznamovaní sa s rôznymi oblasťami každodenného života
(zvyky, oblečenie atď.) a v rámci rozširovania slovnej zásoby.
Škôlky sa báť netreba!
Strach
dieťaťa z nového prostredia, ľudí a režimu je úplne pochopiteľný.
Niektoré deti sa boja viac, niektoré vôbec. Niektoré sa v škôlke hneď
udomácnia a iné uronia pred ranným príchodom do škôlky počas prvých
týždňov potoky sĺz. (Aj) vďaka príbehom ich rozprávkových rovesníkov však majú
šancu zvládnuť počiatočné problémy a po ich prekonaní s hrdosťou
skonštatovať, už som škôlkarom!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára