sobota 19. januára 2019

Knižný úlovok & recenzia: Rok v čarovnej krajine

Páči sa vám veľkoformátové leporelo Rok v lese od Emilie Dziubak? Ak áno, možno vás zaujme informácia, že toto leporelo bolo prvým vydaným titulom série nazvanej Rok v ... od Ikaru. V súčasnosti obsahuje táto séria tri tituly - Rok v lese, Rok v čarovnej krajine a Rok v škôlke. Všetky tri tituly vám postupne na blogu ukážem. Môj článok o leporele Rok v lese nájdete tu a v tomto článku vám ukážem Rok v čarovnej krajine.

Rok v čarovnej krajine vs Rok v lese

Rok v čarovnej krajine je v niektorých smeroch rovnaké ako Rok v lese:

• na prvej dvojstrane sa zoznámime so všetkými obyvateľmi,
  • následne sledujeme ich príbehy v priebehu jednotlivých mesiacov počas roka,
  • aktivity obyvateľov sú do určitej miery ovplyvnené meniacimi sa ročnými obdobiami,
  • môžeme vidieť, čo sa deje pod hladinou vody, vo vzduchu či pod zemou.

V dvoch smeroch sa tieto leporelá odlišujú:

• zatiaľ čo v prípade leporela Rok v lese sme videli vždy rovnakú časť lesa, Rok v čarovnej krajine nám ukáže tri malebné miesta v tejto krajine,
  • autorom leporela Rok v čarovnej krajine je Maciej Szymanowicz. Áno, Maciej Szymanowicz, nie Emilia Dziubak. Neviem ako vy, ale ja som bola trošku sklamaná. Sklamanie však zmizlo v momente, keď som si ho prvýkrát prelistovala...

Zažite rok v čarovnej krajine

Ako vyzerá čarovná krajina, stvorená Maciejom Szymanowiczom? Ak si všímame výlučne prostredie, v ktorom sa nachádzame, mohli by sme nadobudnúť dojem, že sme doma, v našom reálnom prostredí. Obklopuje nás na pohľad ničím neobvyklá príroda, odzrkadľujúca aktuálne ročné obdobie. Stromy, kvety, tráva, voda... Ako náhle sa však zahľadíme na miestnych obyvateľov, je nám jasné, že sme v čarovnej krajine...

Kto žije v čarovnej krajine?

Žijú v nej ľudia, zvieratá, rozprávkové bytosti, bájne stvorenia, kúzelník, dokonca aj ufón a duch! Ježibaba, Červená čiapočka, vlk, drak... Tieto postavičky dobre poznáme z rozprávok. Spoznáme ich okamžite! Lenže ak si prečítame ich krátku charakteristiku, zistíme, že sú vykreslené trošku inak ako v klasických rozprávkach. Ježibaba sa síce mračí, ale zároveň sa usmieva. Je priateľská, obetavá, pohostinná. Zábudlivá Červená čiapočka už dávno nevie, komu nesie košík s... Už ani nevie s čím. Zbožňuje divé zvery, vrátane vlkov. Vlk? Ten pôsobí ako prítulný domáci maznáčik. Je sympatický, neškodný a s ostatnými obyvateľmi vychádza výborne. Pobavil ma drak Ohnivák, ktorý mi pripomína veľkého, neohrabaného, inteligenciou veľmi neoplývajúceho, ale dobráckeho psa. Zaujal ma Mňamkáč, ktorý tiež pôsobí ako veľký dobrák, ale vzhľadom na jeho pažravosť by som pred ním bola na pozore. A Rarášok? Na toho sa stačí raz pozrieť, aby nám bolo jasné, že v tomto príbehu je rebelom on! Myslím, že Raráška si deti obľúbia a budú ho dychtivo hľadať, aby zistili, čo vyviedol tentoraz.

Dvanásť kúzelných mesiacov

Do čarovnej krajiny vstupujeme v januári a odchádzame z nej v decembri. Zatiaľ čo v reálnom svete veľa zvierat v prírode spí, tu je veselo a živo aj v mrazivom počasí. Ježibaba zametá sneh a Rarášok do nej hádže snehové gule. V lete drak vyráža na dovolenku. Pri pohľade na jeho laby, skryté v bielych ponožkách a sandáloch som si spomenula na fotografie niektorých stredoeurópskych turistov, ktorí majú rovnaký vkus. Aktivity obyvateľov sú ovplyvnené ročnými obdobiami a tiež ich osobnosťou. Mňamkáč sa furt napcháva, predavač pružne prispôsobuje ponuku tovaru (v zime šály, v lete zmrzlinu atď.), rozprávkach sleduje, čo sa navôkol neho deje a všetko si poctivo zapisuje. Výsledok jeho svedomitej činnosti vidíme v decembri...

Viac ako len očarujúce ilustrácie...

Ilustrácie dokážu okamžite pritiahnuť zrak čitateľa a je ťažké ho od nich odtrhnúť. Sú roztomilé, veselé, hravé a zároveň tak prepracované, že sa k nim môžeme stále vracať a vždy objaviť niečo nové. Možností, ako ku leporelu pristupovať, je viacero a výber je v rukách čitateľa. Možno sa zamerať na konkrétny mesiac alebo ročné obdobie a všímať si aktivity znázornených postáv a/alebo zmeny v prírode, sledovať príbeh konkrétnej postavičky v priebehu celého roka a potom sa vrátiť na začiatok a zvoliť si iného obyvateľa tejto krajiny. Ako dospelý čitateľ, obľubujúci pekné, prepracované ilustrácie, si Rok v čarovnej krajine veľmi užívam. Baví ma sledovať, čo stvárajú jednotlivé postavičky a veľmi sa mi páči, že viaceré z nich sú opísané odlišne (a zároveň veľmi sympaticky) ako sme zvyknutí z iných kníh.

Deti sa pri prezeraní ilustrácií určite tiež zabavia. Rok v čarovnej krajine môže mať pozitívny vplyv na rozvoj fantázie dieťaťa (rozprávanie príbehov) a v prípade menších detí aj na schopnosť sústrediť sa a tiež obohatiť ich slovnú zásobu. Podľa vydavateľstva Ikar je Rok v čarovnej krajine vhodné pre deti od troch rokov. Podľa môjho názoru ho smelo môžete ukázať aj dvojročnému dieťaťu. Vzhľadom na rozmanitosť obyvateľov čarovnej krajiny si každé dieťa určite nájde svojich obľúbencov.

Bibliografické údaje a oficiálnu anotáciu leporela nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.