piatok 25. januára 2019

Knižný úlovok & recenzia: Sofia a tekvička

Malé deti si často obľúbia nielen ľudí, zvieratá a hračky, ale aj rôzne predmety, napríklad Danielko má vytvorený silný citový vzťah ku dvom vankúšikom. Pôvodne neboli kupované pre neho, ale on to videl inak a odvtedy s nimi spáva a veľmi často ich berieme so sebou aj na nákupy či výlety. Niekedy sa z obľúbeného zvieraťa či predmetu stane blízky priateľ. Čím netradičnejší je tento priateľ, tým väčší údiv, v horšom prípade snaha dieťaťu dohovoriť sa môže vyskytnúť u jeho rodičov. Sofia, milé dievčatko v bielych šatách s červenými bodkami, si našlo kamarátku, ktorá sa častejšie nachádza na tanieri ako na zozname priateľov - tekvičku. Tieto kamarátky sú hlavnými hrdinkami knihy Sofia a tekvička od Pat Zietlow Miller a ilustrátorky Anne Wilsdorf.

Sofia a tekvička

Jedného dňa išla Sofia s rodičmi na trh. Pri vyberaní tekvice sa v hlavách členov tejto rodiny nachádzali dva plány, týkajúce sa budúcnosti vybranej tekvice: 1) upiecť ju na večeru a 2) nadviazať priateľstvo. Hádajte, ktorý plán sa zrodil v Sofiinej hlave a ktorý nakoniec vyhral. :) Sofia bola s kúpenou tekvičkou na 100 percent spokojná. Bola akurát taká veľká, aby ju mohla nosiť na rukách, hojdať na kolenách i na prejavy lásky. Po príchode domov tekvičke dokreslila oči a úsmev a starala sa o ňu ako o malé dieťatko.

Život s Betkou

Mama sa s pôvodným plánom večerného pokrmu rozlúčila v momente, keď jej Sofia oznámila podstatnú informáciu. Tekvička nie je nejaká bezmenná tekvica. Volá sa Betka. Dievčatko s Betkou chodilo všade a zažili spolu veľa zábavy. Navštevovali iné tekvice na trhu a na záhrade robili kotrmelce. Starostliví rodičia sa pokúšali Sofiu presvedčiť, aby sa už tekvičky vzdala. Mamička naznačila, že by skvele chutila s penovými cukríkmi a otecko sa ju snažil vymeniť za novú hračku, ale žiadna nedosahovala Betkiných kvalít! Sofia statočne vzdorovala, lenže Betka sa začala postupne meniť. Objavili sa na nej škvrny, zmäkla a ani pri hrách už nebola vo forme.

Záchrana tekvičky Betky

Sofiu trápila zmena jej kamarátky a chcela jej pomôcť. Cennú radu dostala od farmára. Tekvičky potrebujú na to, aby boli dlho zdravé, svieži vzduch, dobrú zeminu a trochu lásky. To všetko predsa mám, pomyslela si Sofia. Po návrate domov zahrabala Betku na záhrade. Sofia často myslela počas dlhej zimy na svoju kamarátku a hneď, ako sa sneh roztopil, bežala do záhrady. Zo zeme vykúkala Betka! Síce vyzerala trošku inak, ale ona ju spoznala. Rastlinka postupne rástla, rástla a jedného dňa na nej Sofia objavila dve maličké tekvičky. Dostali mená Bibi a Bruno a rovnako ako ich mama si získali Sofiine srdiečko.

Dojímavý príbeh o neobvyklom priateľstve

Pat Zietlow Miller a ilustrátorka Anne Wilsdorf vytvorili dojímavý, okúzľujúci a zároveň humorný príbeh o priateľstve. Na prvý dospelácky pohľad je toto priateľstvo absurdné. Veď čo sa už len dá robiť s tekvicou! Nuž, to isté, čo s ľudskými kamarátmi. V príbehu je krásne vidieť rozdiel vo vnímaní sveta dospelými a dieťaťom. Sofia má veľké srdce, otvorenú myseľ a bohatú fantáziu. Na tekvičku nehľadela ako na kus zeleniny, ale ako na dobrého priateľa a nebála sa za toto priateľstvo bojovať, chrániť tekvičku pred rodičmi, ktorí mali odlišnú predstavu o tekvičkinom význame. Bolo dojímavé sledovať Sofiine prejavy náklonnosti ku jej kamarátke a ich spoločné aktivity ma pobavili.

Ilustrácie sú roztomilé, veselé a zábavné. Spolu s dobre napísaným príbehom tvoria skvelý celok, ktorý je účinným liekom na zlú náladu. Táto kniha vás pobaví, dojme i zahreje na duši. Zaradiť knihu Sofia a tekvička do svojej knižnice sa rozhodne oplatí.

Bibliografické údaje a oficiálnu anotáciu knihy nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.